Борбата с автоматизирането на услугите – обречена ли е битката?

Бъдеще, свързано с нанотехнологии, роботи, “наети” в сферата на услугите, коли, които се движат сами, по-бързи и по-интелигентни компютри? Как ви звучи? Като мечта? Или този живот ви плаши?

В Канада, например, все повече хора се страхуват, че това ще доведе до икономически спад, загуба на работни места и обезсмисляне на цели професии.
Канадски университет направи национално проучване по темата. Според него, 1/4 от канадците, участвали в допитването, не желаят да пазаруват на каси на самообслужване в хранителните магазини. Основната причина – страх от изчезване на професията продавач-консултант в супермаркетите. “Касите на самообслужване водят до непрекъснато съкращаване на персонал”, казва Дан Морис, шофьор в Канада. По думите му канадците предприемат множество действия срещу роботизирането на много професии – от шеговити меме-та в социалните мрежи до разпространение на онлайн петиции с призив: “не използвайте касите роботи в магазините, те убиват работните места”!

“Ще се съпротивляваме, докато можем. Мисля, че всяка загуба на работна ръка е крачка назад“, казва Том Ебърн, собственик на малък хранителен магазин в Чилиуак, Канада.

Други хора твърдят, че машините ще доведат до финансова криза и бедствие в икономиката на страната. Хиляди хора биха загубили се озовали извън пазара на труда, ако автоматизираните системи заместят изцяло хората.

Освен магазините за търговия на дребно, платформите за електронна търговия също все повече автоматизират услугите си.

Например Walmart и Amazon, два от най-големите онлайн пазари, използват роботизирана технология за създаване на вериги магазини, които не изискват присъствието на човешка ръка.

Walmart отвори своя първи магазин изцяло без касиери в Тексас. Клиентите сканират с телефона си закупените от обекта стоки и плащат отново с телефона си.

Amazon също разширява концепцията си за търговски обекти без касиери. Във физическите обекти на гиганта, хората могат да вземат каквото им е необходимо и да излязат без да срещат касиери. Плащането на стоките става през личния акаунт в Amazon.

Според проучване на CBC, проведено сред 1 053 търговци на дребно в Канада, само 11 процента от анкетираните използват редовно каси за самообслужване. Автоматизирането на подобни услуги се случва вече от три десетилетия и е в процес на усъвършенстване и надграждане. Но много хора все още избират да не се възползват от него.

В Америка
Данните сочат, че продавач-консултант в магазин е втората най-разпространена професия в САЩ. Заетите на тази позиция са около 3,5 милиона американци. Въпреки значителния брой касиери в цялата страна, касите за самообслужване стават все по-разпространени и в САЩ. В Америка обаче това се приема по-скоро позитивно. Макар и да има американци, които се страхуват от заместрането на хора с роботи, мнозинството е доволно от времето, което им спестяват автоматизираните каси в супермаркета. Освен това, човешкият фактор в магазините има своята важна роля. Все още се търсят хора, които да помагат на купувачите, да ги насочват, търсят се разработчици на софтуер, работници в складовете и т.н.

Борбата с автоматизацията – обречена ли е битката? 

Магазинът за хранителни стоки не е единственото място за модернизиране и заменянето на хора с машини. Касиери и банкови служители ще стават все по-излишни професии през следващите години, според Световния икономически форум. Позитивен или негативен е този тренд? И можем ли да го спрем изобщо?

В крайна сметка нарастващата конкуренция с онлайн магазините и нарастващите разходи за труд (постоянният ръст на минималната работна заплата, например) също карат бизнеса да се огледа за алтернативни работници. Автоматизирането на редица услуги би спестило разходи, увеличава работното време в обектите, а това от своя страна помага на малките фирми да свият разходите и да увеличат печалбите си.

С други думи – не можем да спрем неизбежното. По-добре би било да се адапираме. Дали роботите могат да заменят напълно услугите, предоставяни от човек за човек – времето ще покаже.

Сподели с приятели!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
0Pin on Pinterest
Pinterest
0

Вашият коментар

*

Уеб сайтът използва бисквитки за целите на обработка на анонимни статистически данни. Повече информация ОК / Разбрах!