Колко е важно да бъдеш цивилизован

Ноември 2019 година. София, България. В мирно време е разрушена най-старата оцеляла промишлена сграда у нас – сградата на Локомотивно-вагонния завод в София, по-известен като ЖП-завода зад Централна гара. Новината, разбира се, не влезе в полезрението на мнозинството от “водещите” медии, съобщението се появи първо в социалните мрежи, в страницата “Изоставено в България”.
“Главната железопътна работилница” на Княжество България е построена само 10 години след Освобождението – през 1888 година, но така и не е обявена за паметник на културата. Функционира оттогава до 2003-та, когато фалира, а през 2004-та година е продадена на таен търг, организиран от министерството на транспорта. Тайният търг е спечелен от фирмата “ТЦ-ИМЕ” (която се свързва с банкера Цветан Василев и Корпоративна търговска банка).
“За сумата от 9.1 милиона лева са купени 241.26 дка. Сделката още тогава е определяна като много изгодна за купувача и неслучайно друг играч в търга – фирма на Христо Ковачки, подава жалби за процесуални нарушения”, пише Дневник. Три години по-късно сградата е продадена на 27 пъти по-висока цена на испански инвеститор, който има намерение да строи мол там, но началото на финансовата криза слага край на тези намерения….
Днес сградата я няма.
Защото е имала злата участ да бъде построена на територията на България. И варварите биха завидели на безцеремонността, с която тук се съсипва културно-историческо наследство.

Снимка: Драгомир Маджаров
Снимка: “Изоставено в България”



Тилбург, Нидерландия. 2019 година. ЖП-работилниците до централната гара в града са преустроени в… библиотека. Нарична “Новата всекидневна на Тилбур” и е истинска архитектурна и градска находка. Сградата, построена през 1932 година, днес е превърната в културно средище, което носи “LocHal” ( игра на думи с бившата функция на мястото – локомотивно хале, и същевременно с това препраща към думата “локален”, която обвързва сградата с местното общество. Проектът става един от най-отличаваните през миналата година – Dezeen го избира за най-добрата реновация на 2019 година, а на Фестивала на световната архитектура в Амстердам е обявен за сграда на годината.
Халетата, подобно на българските си събратя, са изоставени и пустеят от няколко години. Доскоро те са собственост на Нидерландската железопътна компания, която планира да ги продаде на частни инвеститори, а идеята е те да бъдат разрушени и на мястото им да бъдат изградени жилищни сгради. И тук започва разликата между България и Нидерландия. След като общината разбира за намеренията на инвеститорите, тя задейства процедура за обявяването на сградата за паметник на културата, за да я спаси от разрушаване. Откупува пространството от ЖП компанията с идеята там да изгради сграда с важно значение за целия град.

Резултатът – бившият локомотивен “дом” днес е превърнат в място за обществени срещи с ясно изразена железопътна тема. Голяма част от елегантната индустриална архитектура е запазена. Антрето е под формата на покрит градски площад с големи маси за обществено четене (удвоени като подиуми), изложбена площ и кафе-павилион. Този площад е обграден от широки стъпала, които могат да се използват като място за събития за над хиляда зрители. Детската библиотека пък е източник на вдъхновение. Книжните шкафове са под формата на цветни моливи или линийки. Можете да се разходите из гигантските приказни книги, да потърсите книга или да играете. Децата могат да четат книга на маси, оформени като мобилни телефони, или да слушат сесии за разказване, докато лежат върху отворена книга.



Да запазиш “основите” здрави. И да надграждаш. Няма по-голямо обяснение в любов към един град от това да запазиш и съхраниш културно-историческото му наследство, миналото и историята му. Другото е “булгар-булгар”, татус на Левски на прасеца, “ихууу-иха-ха!” и евтинджос демонстрации на тема “Аз обичам България”. Въпрос на избор. На цивилизационен избор.

Сподели с приятели!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
0Pin on Pinterest
Pinterest
0

Вашият коментар

*

Уеб сайтът използва бисквитки за целите на обработка на анонимни статистически данни. Повече информация ОК / Разбрах!