Куба или как легендата продава

Едва ли има човек, който да не мечтае за една седмица в Куба – плажа, ром, пури и романтика. Райският остров, пълен с танцуващи салса горещи кубинци. Да, така изглежда Куба през очите на туристите. Страната на Кастро обаче има и една друга, не толкова привлекателна страна. Проектът “Не говори с туристите” на фотографа Мат Уилсън ни разхожда из опасните улици на Куба. Онези, в които не стъпва кракът на туриста. Онези, които носят и дух на отчаяние и разруха. Такъв е един от кварталите във вътрешността на  Хавана – “Хесус Мария”. Месечната заплата, която е между 15 и 20 евро, не стига за почти нищо, така че за хората там животът определено не е пури, ром и красиви жени, а лишения, разруха и липса на перспектива.

След разпада на Съветския съюз и наложеното от Америка ембарго, Куба губи милиарди. И не само. Това е сериозен удар върху здравеопазването на страната, тъй като населението е лишено от 50 % от новите медикаменти. Страда и износа на захар, основен поминък за кубинците. Ембаргото нанася сериозни щети и върху туристическия бранш. Куба е принудена да превозва туристи през обиколни маршрути – американците забраняват на кубинските кораби дори да доближават американски води. Пълните загуби за страната от 5-те десетилетия ембарго са 117 милиарда долара, изчисляват властите.

Туризмът след затопляне на отношенията със САЩ?

След като на 17 декември 2014 година Барак Обама обяви новия курс в политиката си спрямо “забранения остров”, тълпи от туристи се засилиха да посещават Куба. Райският остров е особено привлекателен за туроператорите извън страната. Испанските туристически концерни  Melia, Barcelo и Iberostar, които отдавна са на кубинския пазар, обявяват, че ще разширяват бизнеса си. Британски и китайски фирми пък ще строят голф игрища с благословията на правителството. Ключови политически фигури като Франсоа Оланд и Джон Кери (Първият американски външен министър, посетил Куба от 70 години насам) официално засвидетелстват интереса си към новата, по-отворена Куба. Броят на туристите се е увеличил с 15 % за първите 4 месеца от годината в сравнение със същия период на миналата година.

И да, пурите салсата и ромът продават. Макар и  отдавна превърнали се в клишета, именно те създават онази романтична, опияняваща и екзотична представа за Куба. А това помага на страната да се избави от тежкото икономическо състояние, в което се намира. Да  живеят романтичните клишета!

Снимки: the guardian
Сподели с приятели!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
0Pin on Pinterest
Pinterest
0

Вашият коментар

*

Уеб сайтът използва бисквитки за целите на обработка на анонимни статистически данни. Повече информация ОК / Разбрах!