Новите лица на съвременния танц от Канада – Тифани Трегартен от Out Innerspace

На 12 октомври в Пловдив предстои световната премиера на НЯКОГА ПРЕДИ – новият спектакъл на канадската компания за съвременен танц Out Innerspace.

НЯКОГА ПРЕДИ ни отвежда в света на миналото, невидимите сили и неизпълнените желания чрез физически и същевременно силно емоционален танц. 

В работата си творческите директори на Out Innerspace, Дейвид Реймънд и Тифани Трегартен, без съмнение едни от най-ярките представители на своето поколение в родината си, обединяват съвременен танц, естетика и актуални послания. Резултатът е изключителен спектакъл, който ще очарова ценителите на танцовото и визуалното изкуство с магическия си реализъм. 

Дейвид Реймънд и Тифани Трегартен се занимават с танц още от деца, в продължение на няколко години са част от Kidd Pivot – компанията на знаковата канадска хореографка Кристъл Пайт, носителка на голямата награда на “Grand Prix de la danse de Montreal” през 2018 г, а заедно основават Out Innerspace през 2007 г. През последното десетилетие компанията създава необичайни и завършени танцови преживявания чрез безкомпромисна строгост и безрезервна находчивост.

Дни преди световната премиера на НЯКОГА ПРЕДИ се срещнахме с очарователната Тифани Трегартен, за да ни разкаже малко повече за Out Innerspace, новата продукция и предстоящата премиера в Пловдив по време на ONE DANCE WEEK 2019.

Как започна да се занимаваш с танц, а по-късно и с хореография?

Имах късмета, че родителите ми ме записаха на танци, когато бях на 8 и че учителите ми гледаха към творческата ми перспектива като част от собственото ми развитие. По този начин танците и хореографията за мен винаги са били свързани. Танците отключват творческата ми интелигентност. Движението е най-добрият начин да разбера и открия пластичността на духа, интелекта и инстинкта. И създаването, и танцуването разкриват и някак омекотяват космическата съединителна тъкан между мен и другите хора, миналото, непознатото и науката.

Заради танца се чувствам по-непринудена и по-малко притисната да имам строга идентичност и да показвам коя съм, а вместо това имам привилегията и възможността да изследвам и да позволявам на идеите си да се движат и трансформират.

Как би определила връзката между танцовото и визуалното изкуство? Какво ги събира и разграничава?

Не знам дали някога съм се опитвала да им давам точни определения или да ги разграничавам. Склонна съм да обмисля първо идеите или въпросите и да остана отворена към това, което ще се роди. Нашият творчески екип има широк спектър от влияния и умения, а Дейвид и аз нямаме търпение да хореографираме всичко това. Виждала съм много произведения, които полагат всякакви усилия да различат танца от визуалното изкуство, които и аз самата бих могла да положа, но се възползвам много от работата си с различни хора, които активно преплитат различни изкуства.

Как би описала работата си на човек, който се докосва до нея за първи път?

Обичаме да обмисляме как понятията могат да действат като генетичен код за създаване на герои или за движенчески език или комуникация. Включваме този подход към видео и светлинен дизайн, заедно с различно манипулиране на обекти и и много се вълнуваме да хореографираме елементи, които не са нашите тела. Много сме повлияни от киното и следим работата на много режисьори. Мисля, че по тази причина съм чувала да описват работата ни като “хибридна, извънземна, кинематографична и театрална.”.

Ще ни разкажеш ли малко повече за хореографския процес в НЯКОГА ПРЕДИ. Каква е ролята на “чучелото”?

Разчитахме на много на импровизацията, за да открием и “закотвим” централни компоненти в НЯКОГА ПРЕДИ. Следвахме това, което ни привличаше и в което се влюбвахме по време на процеса. Използвахме много слоеве и след това обсъждахме какво става все по-ясно след всяко наслагване. Има няколко обекта, които се манипулират по различни начини. Има герой, който е направен от неизползваеми и счупени предмети. Lyle Reimer (LyleXOX) е мултидисциплинарен артист, с когото си сътрудничихме, за да направим този герой, който въплъщава творческата сила, която е готова да даде нов живот на оставените след себе си неща. При създаването на този герой, го описвахме като химера, чистач и покровител на събирането на парчетата. Представихме си, че призванието му е да възстанови онова, което е останало нерешено или изгубено, да направи нещо красиво от трудностите. Искахме и контра герой на един, когото наричаме „Таунтърът“, който е разрушителна сила в спектакъла.

Какво усещане бихте искали да породите в публиката?

Bygones by Alistair Maitland

Най-вече искам хората да напуснат залата с усещането, че съвременният танц им харесва и да искат да видят повече и повече. Оценявам това, че “гледането” на изкуство е възможност да забележим и да разсъждаваме върху това, което откриваме в него. Да гледаме на нашите реакции към изкуството като прозрение за времето и мястото, в което се намираме. Ценя, че изпълнението на живо изисква публиката да се концентрира в едно. В НЯКОГА ПРЕДИ се концентрираме върху връзката между движението и тишината, светлината и тъмнината, простотата и сложността, постоянството и промяната. Направихме това с надеждата да притиснем времето, да предложим психологически и космически сили в играта и да подкрепим идеите, образите и чувствата, отпечатани в изживяването на публиката.

Коя беше най-голямата трудност, която срещнахте, създавайки спектакъла?

Логистиката за създаване на различни ефекти със светлини, видео и реквизит добави много трудности към процеса. За мен лично този интуитивен и многопластов подход (преоткриването на работата, след като е готова) е доста нетипично. Склонна съм да искам да определям нещата на теория от по-рано, за да има определени параметри. Научих много от това, че не трябва да „знам“ всичко предварително, както и да оставям наблюдението и интуицията си да имат по-голямо влияние върху създаването на тази продукция.

Какво търсите в артистите, с които работите?

Дейвид и аз търсим пластичност, способността за психическа и физическа трансформация на това, което създава движението. Нашият процес се нуждае от упоритост, за да разработва нови подходи, опиращи се на предишните грешки. Търсим танцови артисти, които са непокорни и интимно-движещи се, които искат да споделят мненията си, за които няма правила за това как трябва да се движат или за това какъв трябва да бъде танцът. Имаме нужда и от танцови артисти, които са готови да живеят в мистерията, която съществува при работата с тялото и абстрактните идеи, които позволяват на всеки, включително и на самите тях, да разгърнат процеса. Не трябва да си експерт, за да се потопиш смело в странните, досадни и понякога неудобни части от нашия процес.

Ще ни споделиш ли имената на трима от артистите, които са повлияли най-много на творческата ти визия?

За мен е невъзможно да посоча само три и наистина зависи от контекста…. Джим Хенсън, Чарли Чаплин, Жак Тати, Андрей Тарковски, Бела Тар, Ан Ван ден Брук, Бьорк, Паула Рего … Постоянно намирам нови артисти в различни сфери, които оказват определено влияние върху мен. Очевидно и работата и животът с Дейвид Реймънд повече от десетилетие също имат значително влияние върху визията ми.

Артистичната ви връзка с Кристъл Пайт преминава ли във вашия собствен хореографски процес с Out Innerspace? Какво е специалното на работата с Kidd Pivot?

Много ме вдъхновява ръководството на Кристъл, включително езика, който използва, за да насочва артистите. Начина, по който подрежда приоритети си, за да направи възможни амбициозните проекти, пълни с много идеи, за които е нужен голям екип. Тя е изключителен експерт, който има голямо доверие на танцьорите си. Като ментор тя има феноменален начин да повтаря нашите въпроси обратно към нас с дълбока простота и изясняващ ефект. Тъй като двамата с Дейвид танцуваме за Kidd Pivot, нейната компания, и ни се предлага много творческа територия, нашият хореографски процес преминава и в това произведение и ни дава начин да се наблюдаваме в рамките на творческите предложения на Кристал и Джонатан Йънг.

Това е и възможност да разгледаме по различен начин подхода и перспективата си и да го направим, без да се налага ние да ръководим проекта. Има толкова много неща, които са специални с работата с Kidd Pivot и Кристъл Пайт, включително дълбочината на съдържанието, доверието, което получаваме, дългия живот, който се присъжда на творбите, благоприятното усещане да си точно в тази конкретна група от артисти, които отделят от времето си да бъдат заедно и да творят.

_____________________

Премиерата на НЯКОГА ПРЕДИ от Out Innerspace, заедно със спектакъла КОСМИЧЕСКА ЛЮБОВ на Клара Фюре, е част от Фокус Канада, който представя новото поколение артисти и различния му поглед върху идеята за пренасяне на чувства и емоции чрез силата на хореографския език.

Дванадесетото издание на ONE DANCE WEEK беше открито на 20 септември и ще продължи до 19 октомври. Пълната програма на фестивала ще намерите тук.

Общ билет за трите спектакъла (ЗЛАТНИ ИЛЮЗИИ, КОСМИЧЕСКА ЛЮБОВ и НЯКОГА ПРЕДИ) през уикенда на 11 и 12 октомври ще намерите в мрежата на EpayGo, на касите на EasyPay в цялата страна, както и на касата на ONE DANCE WEEK, до един час преди началото на всеки спектакъл.

12-тото издание на международния фестивал за съвременен танц и пърформанс ONE DANCE WEEK ще се проведе в Дома на културата „Борис Христов“ в Пловдив. Билети за спектаклите се продават онлайн в системата на EpayGo.bg, както и на касите на EasyPay. Поради високия интерес към фестивала силно препоръчваме предварителното закупуване на билети.

ONE DANCE WEEK се организира от Фондация ЕДНО за Култура и Изкуства като част от програмата на Пловдив 2019 – Европейска столица на културата и с подкрепата на Министерството на културата на Република България.

Фестивалът благодари за подкрепата на Министерство на културата на Тайван, Програма Niepodległa – Полша, Институт „Адам Мицкевич“, Hellerau, Полски институт, Институт по музика и танц, Посолството на Индонезия в София и Агенцията за креативна икономика на Индонезия, EU Japan Fest committee, Посолство на Унгария в София, Унгарският културен институт в София, Национален фонд за култура на Унгария, Унгарската академия по изкуствата, Чешки център в София, Посолство на Израел в България, Програма “Творческа Европа”, проекта Performance Beyond 2 Shores, Съвет по изкуствата на Канада, Съвет по изкуствата и литературата на Квебек, Правителството на Австралия и Australia Council.

Партньори на ONE DANCE WEEK 2019 са: NOKIA, VIVACOM, H2O, NEW LIFE CLINIC. С Подкрепата на RENAULT – официален превозвач на ONE DANCE WEEK.

_______________

Съдържание от: ONE DANCE WEEK

Сподели с приятели!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
0Pin on Pinterest
Pinterest
0

Вашият коментар

*

Уеб сайтът използва бисквитки за целите на обработка на анонимни статистически данни. Повече информация ОК / Разбрах!