Предучилищна сред природата

Няма ли да настине това дете?!?” и “Къде отивате в тоя студ?!?” са две реплики, които всеки родител, решил да изведе детето си от къщи в периода от октомври до април е чувал до втръсване у нас. Въпроси, смело гарнирани с с въмущение и укорителен поглед. Разходката в мола пък се счита за единствена възможна опция. Защото там е топло и н вали.

Е, има места по света, където хората учат децата си да растат на отрито. Защото навън, сред природата, децата овобождават сърцата и умовете си.. Във Вашингтон стигнаха по-далеч – създадоха първото лицензирана предучилищна на открито.

Тук децата се учат да живеят в близост до земята. Ученето става чрез активно изследване на природата и заобикалящия свят. Уроците са базирани на националната учебна програма, но се преподават чрез забавен и творчески процес. Ученето се основава на игра на открито.


Децата вече не са затворени в цветните стаи. Те се учат да правят къщичка от подръчни материали, позолено им е да се катерят по дървета и свободно да скачат в локви. Предучилищната на октрито е  от септември до юни всяка година.

Свободата, здравето и вътрешният мир  са сред многото привилегии, на които децата се ползват тук. Те се наслаждават на удобствата на природата. Гората и хълмовете се превръщат в естествена площадка за игра и уроци.

Те се учат да се адаптират във всякакви условия. Тук няма планове и рутина.Дейностите са ръководени от самите деца и са насочени към детето. В “Tiny Trees” Кини се грижи за две паралелки на открито. Децата са на възраст 3 и 4 години. Идеята за образованието на открито е за потапяне в природата. Каквато и да е времето, те са се научили да стоят навън. Образователната система на открито управлява покрива цялата задължителна програма на традиционната образователна система.

През останалата част от живота си децата живеят все по-уседнал живот. Дейностите, които са толкова важни за тяхното развитие, са ограничени до стоене в стая, на чин, без право да се движат, излизат, да дадат воля на чувствата и емоциите си.

Основните притеснения на родителите са свързани с времето – да не се разболеят децата им в по-студено и влажно време. А всъщност, според педагозите, работещи по програмата, уроците навън каляват децата. И физически, и умствено. И ги правят много по-подготвени за живота. За бъдещата им адаптация в училище.

Проект, който изследва ефекта, който обучението сред природата има за физическото и психическото здраве на децата, беше изготвен от Амбър Фийф-Джонсън от Държавния университет на Вашингтон. В него тя проследява физическата активност на децата, академичния им напредък, ИТМ (индекс на телесната маса), хранене, здраве и сън.

Изледванията й показват, че децата, които растат на открито, водят много по-здравословен и качествен живот.

Освен това учебната програма не се различава много от конвенционалните предучилищни форми на обучение. Децата в Camp Long винаги са заети. Експериментират с магнити, лупи, четат книги, изследват растителни видове в гората. Според учителите на тези деца рядко им липсва нещо. Вместо това те процъфтяват в тази среда.

*Снимки: Ellen M. Banner / The Seattle Times

Сподели с приятели!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
0Pin on Pinterest
Pinterest
0

Вашият коментар

*

Уеб сайтът използва бисквитки за целите на обработка на анонимни статистически данни. Повече информация ОК / Разбрах!