ПРОЕКТЪТ “YONKO’S DELIGHTS. Концепция, търсен ефект и асоциации

27 септември, INTRO gallery, 18:30. 

Един проект, който си заслужава да бъде видян.

Защо и какво толкова му е розовото, четем в анализа на Ина Трифонова:

В XXI век съвременното изкуство е припознато от човека като предмет за потребление колкото всеки друг продукт от неговото ежедневие. Фактът, че изкуството е абсорбирано до такава степен от капиталистическият модел, че в момента се радва на статуса на луксозен артикул дава основание да мислим, че изкуството стана популярно, модно и харесвано. Като част от бързата консуматорска култура, пренаситена от глобалния глад за автентичност и търсенето на преживяване, даже и в естетически план при правенето на покупки, изкуството се оказва много удобна дестинация.

От друга страна, съвременният човек успява да разчете успешно всеки културен код на който и да е ”визуален продукт” на съвременното изкуство, по простата причина, че вече неговото съзнание борави с тези образи. Те са част от неговото битие под някаква форма.

Всичко това налага и особено отношение на самите артисти към собствената им работа. Стремежът да задоволят глада за автентичност на съвременната публика, да й осигурят визуални опитности и неповторимо преживяване за усвояване образите и обектите на съвременното изкуство доведe до някои трайни трендове във визуалната култура. Предизвикването на сетивата, даже и от генерален характер като усещане за вкус или вкусване чрез очите, ендорфинно щастие, сладост, удоволствие, желание за докосване, за опитване са част от целите на проекта Yonkos Delights”, които самият автор си поставя напълно съзнателно.

Йонко Василев YO\KO, решава, по мое мнение, няколко много важни задачи с този проект, който определено е много извън очакванията на българският консуматор и потребител на съвременно изкуство. На първо място авторът успява да концептуализира цвета в тази своя колекция от обекти. Млечното розово, цвят фуксия, както и лимоновото жълто и така нареченият от модната индустрия цвят “горчица” играят успешно ролята на концептуална рамка на целия му проект “Yonkos delights”. Какво по-меко, сладко, захарно и изкусително от поръсеното с брокат розово? Не би ли предизвикало слюноотделяне в комбинация с усещане за свежест гладко нанесеното лимоново жълто в някои възлови обекти от серията “Yonkos delights”? Директни, буквални, но много рационални и естетизирани са визуалните внушения за изкуството като сладка, високо естетична храна за съзнанието в обекти като “The Icecream”, базовият обект-торта от играчки и пяна “Yonkos delight”, “The egg”, функционалните столове-торти, които говорят на езика на дизайна. Особено място в серията обекти заемат “Патето – Дейвид Бауи” и “Котка на поднос”, които директно създават сладка естетизирана среда с класическата комбинация на брокатено розово с бяло, пластмаса обработена със спрейови покрития и инкорпориране на готови обекти един в друг чрез моделиране и трансформация.

Търсеният диалог със зрителя под формата на “виц” – нека да използвам този професионален жаргон – е част от артистичния “маниер” на Йонко Василев YO\KO в почти всеки негов проект. Опитът за буквално “поглъщане на изкуството” е неминуем жест, който зрителят несъзнателно прави, преминавайки през тази своеобразна “храна за съзнанието”, която, няма как да не забележим, се базира на много колористични трендове във визуалната култура, дизайна и добрите практики в съвременното изкуство в световен план.

Ина Трифонова

Сподели с приятели!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
0Pin on Pinterest
Pinterest
0

Вашият коментар

*

Уеб сайтът използва бисквитки за целите на обработка на анонимни статистически данни. Повече информация ОК / Разбрах!