Теодор Фичев – човекът, който майсторски добре оперира с камерата

Теодор Фичев е сред имената, които все по-често ще чуваме и навярно и до работата му ще се докосваме по-често. Засега, ако някой се кефи на музикалните кипове на Стругаре, Жлъч, Григовор и The Science, да знае, че са именно негово дело. И той съвсем не се изчерпва само до музикални видеоклипове. Ето какво има да разкаже операторът Теодор Фичев за самото начало, неговите вдъхновители и до днес, снимките по филма “Ага” и трудностите в професията:

Да почнем с клишетата… Как стигна до това да се занимаваш с операторско майсторство?

Това е най-клетата история в живота ми, но… С двама мои приятели работихме като асистенти продукция на български филм и няколко реклами в последствие, и много ни хареса обстановката, работата и всичко покрай нея. Една вечер с въпросните две момчета бяхме много наквасени, малко преди завършване на гимназия, не знаехме какво да правим със себе си и някак си се роди идеята да започнем да се занимаваме с това. Аз реших, че искам да снимам, а другите две момчета решиха да се захванат с режисура, като в последствие един от тях се отказа и мина към камерата. Общо взето от тъпотия се захванах с това, както и с всичко друго, с което се хващам… от нямане на какво да се прави… човек, дет се вика, започва да търси нещо, което да действа, че да се чувства полезен.

Снимаш музикални клипове, реклами и късометражни филми. Къде имаш най-голямо поле за експерименти?

Определено най-много място за експерименти и всякакъв вид нелепици и безумия има в музикалните клипове. Това е формат, в който все пак песента е най-важното нещо и визията е там само, за да подсили въздействието на музиката, но в никакъв случай да отмести вниманието от нея. Според мен едно от нещата, които ни провокира най-сериозно да експериментираме е така известният бюджет тип “2 леа”, който ти връзва ръцете на възел и искаш или не искаш – започваш да мислиш глупости, които резултират в нещо много тъпо или нещо, което хората в последствие наричат “експеримент”.

Но ако трябва да се изразая така… по-адекватно, бих казал, че музикалният клип не винаги съдържа стриктен наратив, което често дава много място за правене на глупости, които не биха били възможни във филм или абсолютно невъзможни в една реклама. Като цяло аз деля музикалните клипове на два вида – чисто визуални проекти, без много или никакъв наратив, които въздействат главно чрез картината си и често показват само артиста, като действащо лице, и такива, които са по-скоро късометражни филми. Имам любими клипове и от двете страни на спектъра – страхотни имиджови видеа направи артистката Rosalia в последно време. От друга страна артисти като Flying Lotus, Sheep Dog & Wolf ( и куп други разбира се) имат заснети страхотни “късометражни филмчета” за видео към песните им.

Най-интересните снимки, на които си бил досега?

Определено снимките на филма Ага в Якутск. Просто беше специфичен начин на работа, с който не се бях сблъсквал никога, а то няма и къде, нито как в този формат. Беше топ преживяване.

Вторият пример са снимките на Никонеможедатеспасиоттовакоетоискаш на местния хип-хоп артист Жлъч. Клипа снимахме с Тодор Бодуров и мисля, че това са едни от най-страхотните и приятни снимки, в които съм имал участие. Екипът беше страхотен, съставен само от отдадени хора и според мен това си личи в резултата, който не е велик, но доста ок според мен.

Кои са хората, които са те вдъхновявали през годините? Такива, от които си се учил или такива, които си искал да снимаш?

От местните оператори има много, които ме вдъхновяват и винаги, когато имам възможност да им “гледам в ръцете” научавам по нещо. Хора като Крум Родригез, Димитър Неделчев, Орлин Руевски, Юлиан Атанасов, Александър Станишев, Георги Андреев и други, които забравям най-вероятно. България е страна на много и все добри оператори. Мисля, че нещото, което най-малко куца в бизнеса на местно ниво е именно операторското звено. България разполага с изключително опитни оператори, работещи по световен стандарт и работата им изглежда така.

А от световните оператори се възхищавам на хора като – Свен Никвист, Александър Княжински, Робърт Елсуит, Робърт Ричардсън, Беноа Дебие, Антъни Дод Мантъл и още много други, но вече прекалявам с имената.

Какви проекти най-силно те привличат?

Проектите, които най-силно ме привличат са такива със замисъл в тях и не тъпи, ако мога така да се изразя. Нещо да не е тъпо е супер.

Какво не би снимал?

Няма нещо, което не бих снимал, стига да си струва.

Кое е най-хубавото и най-трудното нещо в твоята професия? За теб самия.

Лично за мен най-трудното нещо в професията е отношенията между хората. Нещо, което от малкия опит, който имам, съм забелязал, че рядко се среща на терен, а мисля, че е изключително важно. Най-трудно е да не изглеждаш като балък в очите на хората, които работят за теб. Да се държиш така с тях, че да могат да усетят, че това, което правят в момента има значение, а не е, защото не знаеш какво правиш или защото си безисходица, защото тези неща рефлектират на екипната работа. Мисля, че едно от най-лошите неща, които може да ти се случи на терен е екипът зад теб да не вярва в това, което правиш, да нямат доверие в теб или да не спечелиш уважението им. Операторската работа е силно зависима от огромен екип, който седи зад оператора и без него рядко има резултат. И е именно работа на оператора преди всичко да накара екипа си да го уважава и да работи за него с желание, а не просто да вика по хората, да ги разкарва, да им прави напук, да се опитва да изпъква пред тях, да се доказва и тн. Екипната работа е изключително важен фактор, в това с което се занимаваме и мисля, че всеки, който си мисли, че е сам играч и може всичко само, се е качил на грешният влак.

Защо си заслужава в България?

Защото си заслужава навсякъде и смятам, че отдавна е минало времето, в което това къде си базиран е най-важното. Да, определено все още има значение, но в никакъв случай не смятам, че е най-определящото. Ако човек иска и може – ще бъде.

Сподели с приятели!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
0Pin on Pinterest
Pinterest
0

Вашият коментар

*

Уеб сайтът използва бисквитки за целите на обработка на анонимни статистически данни. Повече информация ОК / Разбрах!