Общуването като път към неуспеха и оставката

Факти: Премиерът Бойко Борисов разговаря с ръководството на Реформаторския блок и поиска оставката на министъра на образованието и науката проф. Тодор Танев и неговия екип.

Заради системно проявяващите се проблеми в министерството и сектора смятам, че ресорът трябва да бъде поет от друг. Призовах колегите от Реформаторския блок до края на деня да ми предложат нов екип за министерството, който да продължи реформата. За мен като министър-председател е недопустимо да се правят промени в сферата на образованието, които преди това не са подложени на широко обществено обсъждане”, заявява премиерът, цитиран от пресслужбата на правителството.

Благодаря на професор Танев и неговия екип за свършената до момента работа“, отбелязва още Борисов.

Размисъл: В никакъв случай този текст не цели да стреля и хвърля камъни по “падналия” министър. Смятам обаче, че исканата оставка е напълно заслужена. Не защото стоя права, с ръка на сърцето и премрежени очи, докато водещият на Тази сутрин по БТВ кара деца да рецитират “отпадналите” произведения на фона на “Къде си вярна, ти, любов народна”! Смятам, че този проблем с “преместването”, “отпадането”, “орязването” и т.н. епитети около промените в учебните планове беше изкуствено създаден, преекспониран и удрящ явно по единствената повод за гордост на голяма част у българите – славното минало. Newsfeed-ът ми във Facebook през последните дни беше пълен с призиви да не “се убива българщината”, да “не се режат” велики български произведения, при това най-често от онези мои познати, които с извинение, убедена съм, не са прочели никога Паисиевата история. Драмата с османското “робство”, “съжителство” пък си беше чиста манипулация. Стара дъвка, която някой периодично пуска, за да разпали страстите на средностатистическия трапезен патриот. Владичество е най-коректното определение, според мен. Но това е друга тема и лично мнение, за което ще си спечеля много гняв, сигурна съм.

Министерството обаче, хич, ама хич не успя да се справи с тази елементарна криза. Тотална липса на комуникация, тотална липса на нормална, адекватна, аргументирана реакция. Нищо. Позволиха да се лее жив популизъм, откровени спекулации по тема, политици и водещи да си вдигнат позамрелия рейтинг на гърба на МОН. И това не е единичен, изолиран случай. За съжаление, министър Танев и екипът му демонстрират от началото на мандата си категорична неспособност да си комуникират с обществото. Да обговорят проблеми, предложения за реформи и промени, да отстояват мнението и позицията си. Не успяха да защитят дори читавите и полезни идеи в сферата на образованието. “Каква е разликата между хамстера и мишката? Добрият PR.” Студентите по връзки с обществеността научават този виц още в първи курс. Е, медийните съветници в Министерството очевидно никога не са го чували. И най-брилятната идея, и най-чудесното намерение за реформа ще претърпи гръмко фиаско, ако не можеш да го обясниш, аргументираш, защитиш. Част от играта е – да говориш честно, открито, без заобикалки и без шикалкаване. И да не позволяваш други хора да се покатерят на главата ти, за да изглеждат по-високи, по-умни и по-истински българи.

За съжаление, този министър ще остане в историята единствено с неумението си да общува – гафове, прибъразани изказвания, които будят присмех и откровено съжаление. Не се ангаржирам с оценка на работата му – иска ми се да вярвам, че са свършили много, просто не са успели да го направят достояние на обществото. Но няма как да си лош комуникатор и да си добър министър едновременно. Дано проф. Танев послужи за пример на свои настоящи и бъдещи колеги в изпълнителната власт. Така не се прави! Може да има отделна глава в учебниците по публична реч, политология, човешки ресурси и PR – как да НЕ общуваме публично, как НЕ се управляват кризи и как да НЕ се държим, когато участваме в държавното управление.

 

Сподели с приятели!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
0Pin on Pinterest
Pinterest
0

1 Коментар

  1. Жътва е сега… Пейте, робини,
    тез тъжни песни! Грей и ти, слънце,
    в таз робска земя!

    Направете разбор на терминологията в изреченията:
    “Крали Марко спасява три синджира роби”
    “Крали Марко спасява три синджира съжители”
    Интересно защо и срещу какво са се борили Левски и Ботев ?
    От какво са ни освобождавали руснаците ?
    Интересно дали колониалните на Франция, Англия и Германия народи сс били поробени или е имало само присъствие.
    Ами националният ни празник ?

Вашият коментар

*

Уеб сайтът използва бисквитки за целите на обработка на анонимни статистически данни. Повече информация ОК / Разбрах!