По света, но не и у нас

През изминалата 2015 г. от сдружение ”Велоеволюция” излязоха данни за общата дължина на велоалеите в София – 36 км. Чрез специално допитване пък 466 потребители са дали оценка ”среден” на велосипедните ленти и велоалеи по пет основни критерия – директност, свързаност, удобство, безопасност и привлекателност. Като се има предвид, че за последните три години, три пъти повече хора са предпочели този вид транспорт, резултатите никак не са добри. Масово хората по света започват да предпочитат да се движат с колелета до работното си място, което създава необходимост от правилна, функционална и безопасна велосипедна инфраструктура. Докато у нас все още споделяме куриозни снимки от изградените алеи и се чудим как най-безопасно можем да се придвижим от точка А до точка Б, то по света вече умуват как да осигурят и безопасно съхранение на самите колелета. Нещо като паркинг, на който съвсем спокойно можеш да си оставиш колелото, без да се тревожиш, че някой ще ти го открадне, без да има нужда да го приковаваш за някой стълб и да се чудиш дали и той ще си е на мястото после. Не. Става въпрос за модерни съоръжения, които са проектирани специално за съхранение на мотори и колелета. За да се изграждат в съответствие с нуждите на потребителите и да не нарушават градската среда, създателите търсят компактни решения.

Ето и някои от тях:

1

”Около гарите и метростанциите напоследък можеш да видиш велосипеди, наредени в редици от над 150 метра. Нуждаем се от много по-компактни решения”, казва Ник Чайлд, директор на компанията CARDOK, която стои зад разпространението на Radhouse кулите във Великобритания. Триетажна модулна конструкция (на снимката горе), висока 10,5 метра, която осигурява място за 120 велосипеди, всеки в индивидуална гаражна клетка, кулата заема сравнително малка площ от 55 кв. м., а построяването й отнема 2-3 седмици. Фирмата има план да построи подобни съоръжения не само по железопътните гари, но се насочва и към жилищните комплекси и офис сгради.

43

Бизнесът в целия свят търси иновативни решения за велосипедистите в градовете. Лондонската дизайнерска фирма Cycle Hoop работи с няколко десетки общини за изграждането на велосипедни паркинги. Под надслов ”отървете се от колата и започнете колоездене”, Bike Port е само една от идеите на фирмата – конструкция, с формата на кола, която побира до 10 велосипеда.

2

Друго решение, което също добива популярност е Bike Hangar – мини гараж, наподобяващ огромна кутия за хляб, която събира до 6 колелета и отново заема площ, колкото една кола.

https://www.youtube.com/watch?v=Ym7juWamiWY

Велосипедистите в Токио пък могат да паркират своите колелета чрез автоматизиран Eco Cycle подземен гараж, проектиран от компанията Giken. Всичко, което се изисква е чип-карта, която позволява на човек да вкара своя велосипед в специално изграден асансьор (виж снимката по-долу), който го смъква до самия паркинг и после го връща обратно. Услугата струва $ 21 на месец.

9

В шведския град Малмьо пък са построени три нови подземни съоръжения – едно на централната жп гара и други две на по-малки гари, които са напълно безплатни. Всеки един от паркингите осигурява 24-часово наблюдение на близо 4,500 велосипеда. В паркингите има шкафове, тоалетни, както и специални екрани, които показват информация за разписанието на влаковете.

23

А Амстердам е на път да осигури място за 21,500 колелета около централната жп гара, както и специални подземни съоръжения с пряк достъп до обществения транспорт.

334

Една от основните причини, поради които интересът към изграждането на подобни паркинги не е голям, е въпросът дали хората са склонни да плащат за подобен тип услуга. Компаниите обаче, които стоят зад вече реализирани подобни проекти, смятат, че това не е проблем. Все пак, щом човек е склонен да заплати за своята кола, защо да не го направи и за своя велосипед?

В България, въпреки некачествените условия и дефицита на подобни съоръжения, ентусиастите, решили през топлите месеци да загърбят колата и да се впуснат в движението с колело, не са малко. Към момента само Варна и Бургас могат да се похвалят  проекти за изграждане на велопаркинги, които включват видеонаблюдение, контрол на достъпа, стендове за бърз ремонт, wi-fi, указателни табели и карти, както и възможност за зареждане на електрическите велосипеди. Малка, но важна крачка към подобряването на условията и надежда, че по този начин повече хора ще предпочетат този начин на придвижване. Всички знаем предимствата и колко по-здравословно е колелото пред колата. Важна част е изграждането на цялостна велосипедна инфраструктура, която да улеснява движението и да създава необходимите удобства. Важно е и от някъде да се започне… и то качествено и с мисъл.

Сподели с приятели!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
0Pin on Pinterest
Pinterest
0

Вашият коментар

*

Уеб сайтът използва бисквитки за целите на обработка на анонимни статистически данни. Повече информация ОК / Разбрах!