Една италианска легенда на 70

В събота една италианска икона, истинска кино звезда, един от най-верните спътници на много поколения италианци…”Vespa”, най-известният скутер в света, навърши 70 години. Oчарователното моторче е един от красноречивите примери за италиански дизайн и стил, които се крият в простичките, семпли, но изпипани до най-малкия детайл неща. Енрико Пиаджо патентова скутера на 23 април 1946 година във Флоренция и първоначално пуска 2000 бройки в продажда. Дебютът на “Vespa” е в римския голф клуб. И въпреки предубеждението и противоречивите настроения в началото, през 1948 година продадените скутери са вече близо 20 хиляди.  Днес, 70 години по-късно, компанията е продала 18 милиона от кокетните моторчета по целия свят.

“Vespa” се ражда като продукт на ниска цена за масова употреба. А инженерът, който изобретява модела, Корадино д’Астанино, се справя повече от блестящо.

vespa1jean-paul_gaillardСнимка: Jean-Paul Gaillard

“Vespa” е по-добра от мотор: д’Астанино постави скоростната кутия на кормилото, за да улесни управлението. Измисли каросерия, защитаваща облеклото на водача от цапане. Той има възможност да управлява седнал удобно и сигурно на седалката, а не както при предишните видове двуколки – с риск за равновесието си върху високи колела”, заявява Патрис Верже, един от летописците на автомобилната индустрия. “И хората харесаха дизайна и отличителния шум, който този скутер издаваше – точно като жужене на оса” (Vespa на италиански означава оса, бел.ред.). “Потребителите харесваха също и цената. През 50-те и 60-те години, много хора признаваха, че са си купили “Vespa”, защото не могат да си позволят кола”, добавя Верже. Постепенно италианското чудо се превръща в истински обект на обожание. Клубове “Vespa” се раждат в Азия и Америка. Моторчетата започват да се произвеждат във фабрики в 13 държави, а се продават в 114. През 1956 година компанията сътворява милионният скутер. “Vespa” се превръща в истинска легенда, лансират я в киното, където става символът на “Долче вита”. Със сигурност всички киномани помнят прочутата сцена с Одри Хепбърн и Грегъри Пек, които препускат прегърнати със своята “Vespa” във филма “Римска ваканция” на Уилям Уайлър. След тях легендарният скутер прави компания в различни ленти и на други световни звезди като Марчело Мастрояни, Жерар Депардийо, Жан-Пол Белмондо, Ракел Уелч, Жералдин Чаплин, Мила Йовович…

13055521_10154152270938792_7224383967470911269_n (1)

През 80-те обаче настъпват тежки времена за производителите на скутера – италианската икономика се съживява чувствително, доходите на хората растат, а с това намаляват продажбите на мотори – потребителите предпочитат автомобилите. Въвеждането на изискване за носене на задължителни каски, с цел безопасност, не се нрави на романтичните и непокорни италианци, които искат свободно да развяват коси, и те “бойкотират” очарователните моторчета.
През 2004 година марката преживява истински Ренесанс – “Vespa” е чудесна алтернатива на все по-нарастващия автомобилен трафик и придвижването става много по-лесно. Компанията се превръща в истински лидер на пазара на скутери.

“Vespa” безспорно отдавна е много повече от малко моторче в ретро стил. Тя е начин на живот за повечето италианци, един от синонимите за долче вита и със сигурност една от първите асоциации за Италия. На Ботуша дори са измислили специален глагол в чест на скутера – “vespizzare”, който означава да имаш една “Vespa” само за себе си. А когато през 1982 година, Италия печели Световното първенство по футбол, скутерът е възпят в химн от запалянковците. ‘L’Italia s’e desta’, ‘L’Italia s’e Vespa’ (Игра на думи: Италия се събуди, Италия жили като Vespa – Оса.)

Честит рожден ден на една истинска италианска легенда!

1v

People sit on bench in piazza around corner from Vespa scooter parked on cobblestone street with gated courtyard beyond, Orvieto, Umbria, Italy

5

6

italy-tour-on-vespa

7

Сподели с приятели!Share on Facebook695Tweet about this on TwitterShare on Google+0Pin on Pinterest0

Няма коментари към “Една италианска легенда на 70”

Сподели мнение!

Мейлът няма да бъде публикуван. Задължителните полета са маркирани *


*