Барселона реконструира част от градското си пространство, за да се превърне в град без коли

В централната част на Барселона скоро една трета от улиците ще се превърнат в “зелени оси”, които ще дават приоритет на пешеходци и велосипедисти, вместо на автомобили. Улиците ще бъдат изцяло пешеходни, а кръстовицата превърнати в градини и обществени площадки.

Искаме Барселона да бъде устойчив град, град за живеене“, зави в скорошно интервю Джанет Санз – заместник кмет на града. “Разбираме, че днес в нашите обществени пространства имаме много социални и обществени дейности, но те са доминирани от частен транспорт и има ужасно много движещи се и паркирали автомобили.

Новият радикален план, който ще се изпълнява 10 години и ще струва 44 милиона долара, е вариация на т.н. “Суперблокс” – идея, която цели да възстанови обществените пространства и улиците от трафика, шума и замърсения въздух. Редизайнът на градското пространство ограничава трафика в деветблокова мрежа, позволявайки на автомобилите да преминават свободно само около периметъра й. Според експерти тази промяна гарантирано ще намали смъртността при стотици животни, които умират от силно замърсения въздух и дори е възможно да се върнат изчезнали видове.

Image by Ajuntament de Barcelona

“60% от публичното пространство се използва от автомобили, така че цялата идея, която стои зад изграждането на “Суперблокс” е да се отнеме това място от колите и да се върне на хората”, споделят организаторите. Първоначалната идея на урбаниста Салвадор Руеда има за цел да намали замърсяването и шума, да направи хората по-физически активни и да увеличи зелените площи.

Към момента в Барселона функционират само шест подобни комплекса, но планът включва да се изградят десетки такива, които ще бъдат съставени от съществуващи квартали със сгради, които образуват зони, в които ще бъдат забранени всички превозни средства, освен полицейски коли, пожарни и линейки, а паркингът за жителите ще се намира под земята.

Много от местните са против въвеждането на този план и реконструкцията на обществените пространства, тъй като имат собствен малък бизнес и смятат, че ограничаването на автомобилите в централната част ще доведе и до рязък спад на печалбите им.

Специалисти и хора, подкрепящи новия план обаче смятат, че много по-вероятно е да се случи точно обратното и макар да срещат съпротивата на някои хора, те не се отказват.

Освен всички позитиви за природата и по-здравословния начин на живот на гражданите, то и инцидентите с автомобили, при които има смъртни случаи се очаква рязко да намалеят.

За момента Барселона има два спечелени пилотни проекта, които ще се фокусират върху устойчивата енергия, която се генерира от пътни настилки и технологиите, които могат да се използват за подпомагане на възрастната част от населението.

В компактен град като Барселона има смисъл да се даде приоритет на другите форми на транспорт – и да се измислят по-добри начини да се помогне на хората да пътуват от предградията до работа или да се създадат нови работещи центрове в собствените им квартали.

Новият план все още не стигнал толкова далеч, но вече е направена първата положителна стъпка.

_____________

Заглавна снимка: Kaspars Upmanis on Unsplas

Сподели с приятели!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
0Pin on Pinterest
Pinterest
0

Вашият коментар

*

Уеб сайтът използва бисквитки за целите на обработка на анонимни статистически данни. Повече информация ОК / Разбрах!