Данъчен рай за изкуството – досиетата “Мексико”

Антонио “Шумният” Ортис си налива чаша текила, а в другия край на стаята “Момичето от Ипанема” тихо се лее от напръсканато с боя радио в студиото му в Мексико сити. “Бих слушал почти всякаква музика докато работя”, казва 60-годишният художник. “Като ‘Йес’ например! Много харесвам ‘Йес’. Прогресив рок бандата. Знаете ги, нали?” и продължава да разказва за себе си – “Рисувам от двадесет и двегодишен и не през всичките тези години беше лесно. Но аз правя това, което ми е приятно и досега съм успявал да се справя.” Отпива от кактусувия елексир и заключава: “Културата на една страна и нейното самовъзприятие, нейната идентичност еволюира чрез нейното изкуство. И това е нещо, от което имаме особена нужда сега.”

Антонио “Шумният" Ортис пред една от абстрактните му голи рисунки в ателието му в Мексико Сити.
Антонио “Шумният” Ортис пред една от абстрактните му голи рисунки в ателието му в Мексико Сити.

За последните 28 години “Шумният” не е платил нито песо на данъчните. Но той не е престъпник. В действителност в страна, която през изминалите четири десетилетия е загубила около $872 милиарда заради пране на пари и укриване на данъци, Шумният е в изключително добри отношения със закона. Както и над 700 други артисти в Мексико и той участва в програмата Pago en Especie (плащане в натура) – единствена по рода си в света, която позволява на хора на изкуството да плащат данък доход с техните собствени произведения.

Данъци, изкуство и национална идентичност – Мексико успява да съчетае тези на пръв поглед несвързани сфери в една ефикасна и креативна синергия.

Програмата се въвежда през 1957 г. в разгара на така нареченото “Мексиканско чудо”, период от 40 години, през който икономическият растеж на страната е между 3% и 4% годишно. Както легендата разказва, приятел и колега на стенописецът Давид Алфаро Сикерос, един от най-влиятелните артисти на своето поколение, бил застрашен да бъде осъден за укриване на данъци. За да го спаси от затвора, Давид Сикерос се обръща към Министерството на финансите с предложение приятелят му да изплати своя дълг чрез изкуство. Идеята е подкрепена и от съпруга на Фрида Кало – гениалният мюралист Диего Ривера. Заместник-финансовият министър Хюго Марген одобрява предложението и предлага индивидуални споразумения на артистите. Тези споразумения полагат основите на Pago en Especie, която през 1975 г. е официално облечена в закон, чрез който днес държавата разполага с публична колекция от близо 7000 картини, скулптури и графики, приети като данъчни плащания от някои от най-известните художници на Мексико, както и чужденци, творили на територията на страната.

Хюго Марген (изправен) и Давид Сикерос (третият от ляво) обсъждат картината на Диего Ривера - Люсила и Юда.
Хюго Марген (изправен) и Давид Сикерос (третият от ляво) обсъждат картината на Диего Ривера – Люсила и Юда.

Когато президент Енрике Пеня Нието встъпва в длъжност в края на 2012 г., остарялата и лошо управлявана мексиканска данъчна система е една от първите му цели за реформа. Той обявява радикални данъчни промени през септември 2013 г., като обещва да сложи край на ‘специалните програми’, да затвори корпоративните ‘вратички’, и да увеличи базата от данъкоплатци в страната, в която през 2012 г. приходите от данъци представляват едва 8,5% от БВП. Предложените реформи се оказават непопулярни сред бизнес елитите и най-консервативните политици, които заплашват да развалят трудно създадената политическа коалиция. Икономисти изчисляват, че данъчната тежест в Мексико лежи върху плещите на 20% от населението, 50% от хората живеят под прага на бедността, а други 30% печелят прехраната си в сивия сектор. Мексико има най-слабия приход от данъци от 34 страни в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие и едни от най-ниските нива на данъчни приходи в цяла Латинска Америка.

В крайна сметка правителството приема само умерени реформи, в следствие на което Международният Валутен Фонд – съдията на световната финансова система – призовава по-нататъшни мерки за увеличаване на приходите от данъци и стимулирането на икономическия растеж в Мексико. В отговор на това властите обещават по-агресивна борба с данъчните измами и прането на пари.

В офисите на данчните в централната част на Мексико Сити надпреварата за възстановяване на изгубени фискални приходи започва. Но на 15-ия етаж, където се администрира Pago en Especie, директорът Кристина Лопес Белтран е спокойна. Все пак програми като тази имат социална полза, която не се вписва лесно в матрицата на МВФ. “Всеки обича тази програма”, казва тя, разлиствайки каталог от дарени творби. “Нямаме причина да искаме да загубим всички тези творби.” Освен това чрез програмата си Мексико привлича и много чуждестранни артисти като Роджер фон Гютен Келер, Ян Хендрикс и Наоми Зигман, които творят и продават изкуството си в този данъчен рай.

Програмата е проста – дарения се правят в съответствие с отчетените продажби. Ако един артист продава между едно и пет произведения в дадена година, той или тя дарява една творба на федералното правителство. Ако продава между шест и осем – две творби, като годишният лимит е максимум шест дарения. За сега само художници, скулптори и графични дизайнери могат да участват, въпреки че в момента програмните администратори обмислят възможността да включат и представления като приемлив начин на плащане. Комитет от критици и куратори надзирават процеса, за да се гарантира, че нивото на получените произведения на изкуството отговарят на определени стандарти за качество. Ако то е от особено голям калибър, творбата става част от колекцията “национално наследство”, която е изложена на постоянна изложба в Мексико Сити. Над 30% от дарените творби са окачествени като национално наследство. Всички други се разпределят и изпращат из цялата страна в обществени музеи и административни сгради. Някои от тях заминават в чужбина като част от изложби в музеи по целия свят. Само през 2013 г. картини и скулптури от програмата са изложени в галерии в Турция, Тайланд, Боливия, Грузия, Израел, Индия, Венецуела и Саудитска Арабия.

Музеят на изкуствта към Министерството на финансите в Мексико
Музеят на изкуствата към Министерството на финансите в Мексико

“Може би си мислите, че се изкушаваме да надраскаме нещо върху салфетка, за да си платим данъците”, казва Мигел Калдерон, 38-годишен кореняк от Мексико Сити, чийто картини през 2001 г. са включени във филма “Кланът Тененбаум” на Уес Андерсън . “Но освен че е удобно, също така това е и източник на гордост, знаейки, че твоето изкуство ще стане част от историческа колекция, която отразява творческото наследство на Мексико.”

В "данъчната" колекция е и един от известните столове на дизайнера Педро Фрайдеберг
В “данъчната” колекция е и един от известните столове на дизайнера Педро Фрайдеберг

Мексико е една от няколкото страни, които подкрепят изкуството чрез данъчни стимули, които варират от преки субсидии до данъчни облекчения за дарения направени от организации, посветени на изкуствата. През 2013 г. Великобритания въвежда програма наречена “Културни подаръци”, която позволява на физически и юридически лица да даряват произведения, определени като “всяка картина, снимка, книга, ръкопис, произведение на изкуството, научен труд, или друго нещо, което е отличително и в полза на националния, научен, исторически или художествен интерес”, в замяна на намаляване на данък общ доход. За две години данъчните облекчения вследствие на програмата възлизат на повече от $536,000.

Според Джон O’Хейган, професор по икономика в Тринити Колидж, Дъблин, “един от аргументите, използвани най-често във връзка с данъчни субсидии за изкуствата, се отнася към националната идентичност”. И в Мексико изкуството отдавна е свързано с националната идентичност. “Чрез стенописи мексиканската история за първи път е представена на обществеността”, заявява Хосе Рамон Сан Кристобал Лареа, директор на Офиса за културно промотиране и национално наследство към правителсвото.

И все пак заради финансовата криза някои страни намаляват данъчните стимули за изкуствата. През 1962г. Ирландия, например, първа предлага освобождаване от данъци за тези, които работят върху книга, пиеса, музикално произведение, картина или скулптура. Но когато през 2009 г. данъчните постъпления намаляват, страната преразглежда своята система, понижавайки прага на печалбата, освободена от данъчни задължения за художници, от $344,000 до $55,000. През 2010 г. един на всеки 10 художника, които кандидатсвали за програмата, получавал отказ, а през 2012 г. този брой е три от 10.

Мексиканските служители никога не са изчислявали данъчните приходи, загубени заради Pago en Especie – факт, който може да усложни всеки икономически аргумент за нейното премахване. За разлика от своите колеги във Великобритания и Ирландия данъчните никога не са оценявали произведенията, които получават, от финансова гледна точка. Броят на произведенията, с които разполагат, е единствената статистика на лице. През последните години правителствената агенция е принудена да закупи допълнителни складове в Мексико Сити, за да съхранява растящата колекция от картини, графики и скулптури.

“Тази програма е креативен начин да накарате артисти да участват в системата, а ползите се усещат далеч отвъд Мексико”, заявява Антонио Сандовал Лопес, данъчен адвокат, специалист в областта на изкуството. Той не счита, че програмата ще бъде прекратена в близко бъдеще – не само заради своята популярност. “Истината е, че преди повечето хора на изкуството просто не си плащаха данъците. Наистина е нещо положително.”

Защото той, както и всеки друг, знае, че краят на Pago en Especie може да добави над 700 артисти в редиците на тези мексиканци, които никога не са отразявали данъчните с вниманието си.

Ето как в държава като Мексико творците са насърчени – не плащат парични данъци, изкуството им е изложено и промотирано в административни сгради, посолства, музеи и галерии, получават признание като включват творбите им в националното културно наследство и  същевременно са спокойни, че спазват закона.

Сподели с приятели!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
0Pin on Pinterest
Pinterest
0

1 Коментар

Вашият коментар

*

Уеб сайтът използва бисквитки за целите на обработка на анонимни статистически данни. Повече информация ОК / Разбрах!