За образователната система от двете страни на монитора – Богдана Денчева

Макар ситуацията, в която се намираме, да е фокусирала вниманието ни най-вече върху устоите и пробойните на здравната ни система, както и хората, които се грижат за физическото ни оцеляване, то има и едни много важни хора в този момент, които вярвам, че също заслужават нашите аплодисменти и благодарности – учителите. Избрах да говоря с един от моите най-добри примери от живота. Едно изключение, ама от онези хубавите. Имам щастието да я познавам от дете и години наред да мога да разговарям, да слушам, да попивам, да се уча от всичко, което сме споделяли като житейски път.

Днес съм благодарна на живота, че ни срещна и съм една идея по-спокойна за бъдещето, точно заради хора като нея и точно, защото онова бъдеще, което ни гледа през очите на децата е и в нейните ръце.

Пътят й до класната стая започна като учител от Фондация “Заедно в час”, но днес този път е самостоятелен и въпреки препятствията, тя още върви по него. И за мен е от героите на моето поколение.

Богдана Денчева – учител по английски език в класната стая и Човек за пример извън нея. Впрочем, ей там става магията – остава Човек и в нея. 

Как изглежда в момента образователната система от двете страни на монитора?

В моя монитор е динамична и усмихната, защото децата са такива и аз също правя всичко по силите си да съм най-добрата си версия за тях. Но дали сме в унисон със стотиците хиляди други монитори? Системата е пъзел, в която едни части са напаснати добре, други изцяло липсват. Настоящият период не прави изключение.

Кои са големите предизвикателства за учителите в тази ситуация?

Първото предизвикателство беше времето за реакция. Обявиха извънредното положение в петък следобед, в понеделник сутрин учителите вече преподаваха онлайн – на малко количество сън, с подготвени материали и свити сърца.

Второто предзвикателство е невидимото от никого допълнително работно време. Винаги е имало такова в учителската професия, сега го налагат специфичният формат за изработка на материалите за часовете и куп други детайли.

По-голямото предизвикателство е кибер сигурността на децата в някои от платформите. На колеги вече им се случи – някой хаква линка ти, влиза в онлайн стаята, пуска кофти клип на споделения екран. После слагаш и тези отметки в настройките.

И не на последно място – прожекторът на обществото, който свети в очите ти и пита: “Учат, нали?” А аз се питам успешни ли сме в това да оказваме психологическа подкрепа на децата в период, в който “светът свършва”, но всички възрастни искаме от тях да са фокусирани да получават знания, които точно сега изглеждат подозрително безполезни за разрешаване на бъдещи подобни кризи. Защото ще зависи от децата, нали? Много обичаме да им “напомняме” как те са бъдещето, когато ние определяме какво да бъде то.

Кои са положителните страни за образованието в един такъв период?

Положително за децата е, че имат възможността да развиват важни умения – да управляват сами времето си, да носят отговорност за собственото си учене и резултати, както и че учат със собствено темпо във времето за самоподготовка – без стреса от надпреварата с часовника и съучениците си. Важно е и че спят малко повече, което е много ключово за физическото и когнитивното им развитие. 🙂

С кризата се случи една миниреволюция в образованието – с прехода към дистанционно обучение, взаимодействието между учители и родители, за което много пъти сме казвали, че е ключово, с преминаването на нови методи на обучението” – това каза просветният министър Красимир Вълчев в първата седмица на извънредното положение. Може ли да се каже, че най-после образованието ще започне да се развива по съвременен и модерен начин и занапред?

Явно е трябвало да стане криза, за да осъзнаем, че в класната стая има място за технологиите. Революция в образованието обаче не е да учиш с таблет, а да учиш това, което можеш да прилагаш на практика смислено и самостоятелно. И да развиваш нагласи от глобално значение, които да ти помогнат да бъдеш (поне) следващия министър на образованието.

Разбиращи ли са родителите и до колко помощта им е важна точно сега?

Родителите, с които работя, са изключително разбиращи и подкрепящи. Без тях просто нямаше да се получи. Те са истинските герои на онлайн обучението, защото съчетаха уроците на децата си със собствените си професионални ангажименти и житейски грижи под един покрив. Заради децата си някои родители проговориха езици, които не знаеха, и намериха отговорите на не една задача по математика. Надявам се да ни се сърдят по-малко в бъдеще, защото сега наблюдават ежедневно особеностите на работата ни.

Кои практики ще се променят в образованието след като свърши извънредното положение според теб?

Със сигурност учителите ще използват по-малко принтерна хартия. 🙂 Фокусът през този месец беше „как“ и това е нормално – опитвахме да измислим в движение как технически да се случва онлайн обучението. Много ми се иска фокусът оттук насетне да е върху “какво” учим и “защо”.

Може ли да се каже, че дистанционното обучение в момента ще донесе повече ползи, отколкото вреди на образованието ни в бъдеще?

Децата са цветя. Прекрасни цветя. Не можеш да им кажеш: “Криза е, днес няма да те полея и сега трябва временно да спреш да растеш“. Вреда е изобщо да не се случва образователен процес – независимо дали е офлайн, или онлайн. Вреда е децата да виждат лоши ролеви модели, да четат фалшиви новини, да са объркани, когато наблюдават как възрастните, от които зависи сигурността им, са в двете крайности – или са в откровена паника, или не спазват разпоредбите. Аз вярвам, че ползите ще бъдат повече, защото научените уроци бяха повече. Не академичните – житейските. Ученето продължава.

___________________________

ПОДКРЕПЕТЕ НИ

Създадохме shash.bg преди пет години и оттогава до днес това е една от големите ни гордости. Зад това, което вие виждате, стои много малък екип от хора и въпреки трудностите, с които се сблъскваме, ние не се отказваме от идеята си да говорим за общественозначимите теми, които вълнуват всички, да разказваме светли истории, да ви срещаме с успели и позитивни хора, да разпространяваме добрите новини, както и да изразяваме мнение по събития, които са важни за обществото ни.

За тези години успяхме да подадем ръка и на много организации и хора, които са в началото на своя дълъг кариерен път и имаха нужда от подкрепа. Изградихме силна партньорска мрежа и застанахме зад независими организации, фондации, културни събития и независими артисти.

Най-важното обаче е, че стигнахме до вас. Благодарим за лоялността, за доверието и за възможността да ви разказваме вдъхновяващи истории, да търсим заедно добрите примери от живота, да се изправяме заедно срещу неправдата, грубостта, срещу лъжата и алчността.

Във време на социална изолация, във време на изпитание за обществата, във време на най-нужно обединение, още повече се опитваме да устоим на предизвикателствата и вярваме, че трябва да ни има.

Така, както вярваме, че трябва да ги има и всички наши колеги, които успяват да се борят с прекомерния негативизъм, с който сме заляти, фалша в новините и липсата на обективност.

Нека заедно продължим да проправяме път на интересните, позитивните и смислените новини, нека откриваме вдъхновителите на нашето време и хората, които работят усърдно за нашето по-добро утре, нека заедно работим за правото да имаме различно мнение, което защитаваме с аргумени и факти. Без вас няма да можем!

Подкрепете ни! За да ни има и утре.

Можете да го направите чрез дарение с карта ТУК, или с банков превод на нашата сметка:

Получател: MEDIABLISTER LTD
IBAN BG46INTF40015052952796
BIC INTFBGSF
Основание: Дарение
АЙКАРД АД

Благодарим ви!

Сподели с приятели!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
0Pin on Pinterest
Pinterest
0

Вашият коментар

*

Уеб сайтът използва бисквитки за целите на обработка на анонимни статистически данни. Повече информация ОК / Разбрах!