Училище във фермата: “природата е нашата мярка срещу COVID-19”

Деца, насядали в кръг в селскостопански двор. В непосредствена близост до ограда, зад която има кози, овце и пилета. Следва разходка сред зеленчукови градини, по поляни или из близката пещера. Не, това не са деца, отглеждани на село от баби и дядовци. Това са ученици от Милано.

Училище, където уроците почти никога не се преподават, докато децата са седнали на чинове. Учи се сред природата. Това е основно училище, вдъхновено от
валдорфската педагогика (Създател на валдорфската педагогика е австриийският учен и философ Рудолф Щайнер. В основата на тази педагогика е залегнала идеята, че учебният процес е творческо изкуство, а не наука, бел.ред.), открито през септември тази година. “Дълго време живеех с мечта да създам училище във ферма. И то да се намира в града”, обяснява създателят му..

Родителите на децата, които учат в това училище, са ги записали именно тук, въпреки че са напълно наясно с факта, че децата им ще трябва да се явяват на изпит, за да им бъдат признати дипломите. (Това е частно училище, което все още не е признато официално от италианското образователно министерство). Една от причините да направят този избор – опасенията от прекалените ограничения в класните стаи, заради пандемията, страхът от възможността децата им да учат още една година дистанционно при евентуално ново затваряне на училищата, заради втора вълна на COVID-19. И днес не съжаляват за избора си. Когато времето позволява, децата учат на открито.

Учебният ден започва в това училище започва с поздрав и програма за пробуждане на тялото и мисълта – упражнения, пеене, танци, рецитиране на детски стихчета.
Тук няма учебници, уроците се изучават “чрез наблюдение” – например децата виждат отблизо как и с какво се хранят различните животни, каква грижа изискват и т.н.
В това училище децата научават, че е добре да грешат, защото грешката е възможност да се научит. “Науката казва, че имам 13 различни типа интелигентност: може да има повече и различни начини да се достигне до едно и също решение и всяко усилие трябва да бъде възнаградено”, казва една от учителките Силвия-Мария дел Кол. Освен добре познатите за всяка образователна система предмети като математика, литература и италиански език, биология, музика, рисуване и т.н., тук се учат дърводелство, тъкане, евритмия (сценично изкуство, прототип на Паневритмията, създаден от немския езотерик, философ и основател на Антропософската наука – Рудолф Щайнер, бел.ред.). Децата учат и чужд език (тази година в програмата е заложен немският).

В края на годината всеки родител ще получи мнение и оценка за развитието на неговото дете.

“Дъщеря ми първо ходеше в “нормално училище”, но ние не бяхме доволни, тъй обучението върви “на конвейр”, с програма и разпределение, които не се съобразят дали децата са готови или не. Тук тя е много щастлива”, обяснява Валентина, майка на една от второкласничките в училището. Беатрис, майка на друго дете във втори клас, казва: “До последно се надявах училищата да отворят отново нормално, но не. Не ми хареса идеята, че децата се сблъскват с нездравословни ограничения, като продължително използване на маски и много ограничения, които ги стресират. Тук синът ми живее нормално, учи, докато играе”.
Уилям и съпругата му все още не са решили как ще продължи образованието на момиченцето им, което сега е в първи клас. “Тя ходеше в частна детска градина, която осигуряваше преживяване, подобно на това. Предложението на това училище ни се стори най-доброто през тази година на преход. Може би ще остане тук до пети клас, може би не. Но в момента сме много щастливи”.

*Източник: Corriere della Sera

Сподели с приятели!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
0Pin on Pinterest
Pinterest
0

Вашият коментар

*

Уеб сайтът използва бисквитки за целите на обработка на анонимни статистически данни. Повече информация ОК / Разбрах!